Avdelning igen

Det hela slutade med att jag behövde läggas in igen. Dr A kom ner till psykakuten och skrev in mig. Jag las in den 20/11 och fick mitt vanliga rum det enda ensamrummet och de hade tydligen flyttat runt hela avdelningen för att uppnå detta, vilket var en lättnad har svårt att dela rum och att sova med andra i rummet.
I början kändes allt nattsvart, ständig hög ångestnivå, djup depression, destruktiva tankar. Ingen förbättring bara uppgivenhet och elände.
Igår hade jag ett samtal med Dr A i ungefär en timme, ECT har ju hjälpt på ett sätt innan men mot ångesten och knappt nuddat depressionen vilket inte är så det är tänkt.
Den 11/12 har jag ett möte med en läkare som är expert på ECT, han har heller aldrig hört talas om en sådan reaktion och vill därför prata med mig i hopp om att lära sig något nytt.
Dr A höjde min Ritalin från 40+40 mg till 50+40 mg (har nyligen höjt från 40+20 till 40+40) jag tog min morgonmedicin och inom två timmar kände jag mig mycket bättre ångesten hade sjunkit dramatiskt, jag hade en helt annan syn på framtiden än jag hade igår.
Fortsätter det likadant i morgon är det ingen tvekan att det är ritalinökningen. De har tagit blodtryck på mig två gånger som än så länge legat på 110/80 och 120/80 vilket är bra siffror!

Fortfarande skör som nattgammal is men nu börjar jag skönja ljuset, inga direkta framtidsplaner än att jag nu är intresserad av att ha en.

2 responses to “Avdelning igen

  1. Det inger hopp både att ökningen av Ritalina tycks ge resultat och att man tar din ovanliga reaktion på ECT på allvar och vill lära sig av den.
    Och att du alls är intresserad av att ha en framtid är ett mycket gott tecken. Vet av egen erfarenhet vilket jättestort steg det är!
    Stor kram och hoppas det fortsätter uppåt mot ljuset ❤

  2. Christopher Hedenstierna

    Avdelning och inIäggning………….. Jag får känslor att jag måste skada mig, röster som säger det, och då er’e bara lyda. Jag tas om hand, blir fälld till marken av mkt personal, nertryckt o kvarhållen, hör hur det skriks om bältning. Nej, inte de nu igen, hinner jag tänka innan jag hör den skraltiga bältessängen körs. Det är många där nu, runt omkring mig. Jag lyfts brutalt upp, med orörbara armar o ben i sängen. Runt midjan spänns direkt ett spännband, som låses med larvigt litet blått lock, som dock sitter stenhårt fast, ifall du får möjlighet å komma åt det, innan de fäster armar o anklarna också med remmahr med blåa lock. Nu ligger du där, helt fixerad, orörbar, ”vidrig känsla”, verkligen utelämnad till andras bestämmande, över Din närmaste tidsperiod. Spammantaget är den mest hjälplösa, utlämnande Du någonsin varit utsatt för. En sak vet Du dock, det kommer att upprepas…………….. För har man väl blivit lagd en gång, så blir’ e fler…………………… Statestiken ljuger aldrig, första gången är en spärr, sen rinner det bara på………………………..

Kommentera

