Att lita på sina sinnen

Att lita på sina sinnen är inte alltid så lätt, hittade ingen tröja i morse och bad L om hjälp hon hittade en, tog den på mig men kände genast att den luktade konstigt någon slags skarp, rökig doft. L kände ingenting så jag luktade på den flera gånger för försäkra mig om att jag inte inbillade mig, det verkade inte så allt som hände var att astman triggades.

Tycker det är svårt när jag känner hur något luktar väldigt starkt men andra känner det inte alls. Hur ska jag veta om jag inbillar mig eller om det är deras luktsinne som av någon anledning är avtrubbat?

Hur vet man vems sinnen som har ”rätt”? Eller är det bara olika rätt?

3 responses to “Att lita på sina sinnen

  1. Min absoluta uppfattning är att det handla om olika rätt.
    Jämför med smak: pappa tyckte att mandelbiskvier var jättegott medan mamma inte gillade dem. Pappa envisades med att köpa två när han skulle köpa hem något gott till kaffet och försökte få mamma att äta den ena. ”för det ÄR gott” sa pappa alltid. Bara ett exempel.
    När jag håller på att förgås av värme tycker Loulou att det är härligt.
    Och så vidare…
    Detta gäller en rad olika saker – det finns väldigt många olika rätt. Det är en av de saker som gör det svårt att leva tillsammans 😦

  2. vegangeekgirl

    Förvisso håller helt med dig. Men det känns absurt ibland, jag har för mig att du gillar surströmming. Men skulle du inte lite häpen om en person du visste hade fungerade luktsinne bestämt hävdat att surströmmingen var helt doftlös när ni öppnade burken?
    Oavsett tycke och smak hur kan man missa att det luktar, liksom?

  3. Jo om vederbörande hävdade att den var doftlös. Däremot kan man gilla eller ogilla doften.
    Men där handlar det ju om mycket stark doft. För dig m.fl. handlar det snarare om att ni har extremt starkt utvecklad receptivitet för både doft och ljud.

Kommentera

