Garderober

Jag har funderat mycket över uttrycket att ”komma ur garderoben” när någon berättar att hen är attraherad till personer med samma kön. Jag har liksom aldrig fattat hur garderober passar in i sammanhanget.
Efter en stunds sökande hittade jag posten där jag kommenterat med just detta i Immanuels blogg.

Han kommenterar då att det skall komma från utrycket ”lik i garderoben” som faktiskt känns ännu underligare för mig.
Jag menar om man nu skulle ha några svårförklariga lik att dölja vore det väl bättre att gräva ner dem i trädgården, grannens trädgård, valfri allmänning, dumpa dem i sjö, å eller annat vattendrag eller hitta någon soptipp eller så.

Nu har jag visserligen aldrig haft det problemet men lite koll på vad som händer efter döden har man ju.
Fatta vad det skulle stinka efter ett tag, man skulle inte kunna använda sina kläder på grund av stanken och efter ett ganska kort tag skulle hela ens vara obeboligt på grund av liklukten.

Jag var tvungen att göra en post om det för jag kan inte sluta grubbla över det och det var över två år sedan jag gjorde kommentaren så det känns som det räcker nu.

5 responses to “Garderober

  1. vegangeekgirl

    Intressant, vidhåller ändå att det verkar himla äckligt med en död människa i garderoben.

  2. Jo, med en död människa. Men litet benknotor stör väl inte så mycket?
    Å andra sidan kan jag inte begripa varför de skulle få ta platsen från kläderna som hör hemma i garderoben.

  3. vegangeekgirl

    Det beror på, benknotor uppstår inte spontant. Om de har legat där medan de fortfarande hade kött på sig så..
    Tycker dock ändå att det vore fräshare att bara gräva ner dem någonstans.

  4. Om de har flyttats dit som benknotor kan man ju se dem som intressant studiematerial 😉

Kommentera

