Papper i mängder

Nu har jag fått kallelsen till Cereb AB på papper tillsammans med femtielva papper som skall fyllas i samt mer exakta tider
dag 1: 9:00-17:00 dag 2: 9:00-17:00 dag 3: 8:30-10:30

Jag har fyllt i ”Screening för autisiska personlighetsdrag” och håller på att fylla i resten lite pö om pö-
Håller mest på med RAADS just nu men det är inte helt lätt.
”Jag tycker det är svårt att förstå vad vissa fraser betyder, som till exempel ‘Stockholm i mitt hjärta’ både ja och nej, jag har lärt mig genom åren men irriterar mig ofta på liknade uttryck då jag finner dem ologiska.

”Det blir väldigt rörigt för mig om någon avbryter mig när jag talar om något jag är väldigt intresserad av”
Här fick jag stryka över från när och framåt innan jag svarade ja på den frågan.

Wender Utah Rating Scale är annu svårare
Kommer det att tro att jag inte kan fylla i formulär om jag svarar sanningsenligt att jag var rastlös, räddhågsen, ouppmärksam, hade kort stubin, envis, viljestarl OCH blyg och känslig?

och hur svarar man på frågan
”Jag var rätt bra på att läsa men tyckte aldrig att det var roligt”
När man var bra på att läsa och älskade att läsa. Faktiskt til den grad att man gjorde det på lektionstid istället för att lyssna på den tråkiga läraren?

Hur vet man om man var duktig när man större delen av skoltiden var så ointresserad av undervisningen att man inte ens försökte tillgodogöra sig den?

Idag hjälpte jag en lärare med diverse datorproblem hon är speciallärare och jobbar på särskolan har tidigare jobbat på Habiliteringen när jag plötsligt kände ett behov av att prata lite mer personligt.
Så jag berättade att jag skulle på utredning i maj.
Hennes första fråga efter ha kollat att det var OK för henne att fråga att ämnet inte var för känsligt var.
”Har du Asperger?”
”Nja sa jag, jag skall på utredning”
Sen hade vi ett väldigt givande samtal och det var underbart att inte försöka verka normal för en stund.
Hon förstod också varför utredningen var viktig för mig och konstaterade att ”om du har Asperger eller högfungerande autism som jag tror har du ju rätt till annan hjälp”
Jag är så glad att jag fick för mig att berätta om utredningen.

3 responses to “Papper i mängder

  1. Så skönt för dig att ha någon nära dig som förstår dina problem!!

    Är det någonting med dem på Cereb bör de veta att det finns många som inte stämmer in i exakta ramar utan måste svara både ja och nej på samma fråga – beroende på formuleringen.

    Lycka till med utredningen och stor kram / Mom

  2. purrmeow

    jag hittade hit genom aspergerforum och har nu suttit en lång stund och bara sträckläst utan att kunna slita mig. jag känner igen mig nåt fruktansvärt i det mesta du skriver, det skulle nästan lika gärna kunnat vara skrivet av mig, förutom att händelserna i vardagslivet skiljer sig såklart.

    jag har mått dåligt, känt mig missanpassad och missförstådd sedan jag började skolan och alltid funderat över vad det är för fel på mig. ingen undersökning har gjorts och jag har bara fått tillfälliga diagnoser som depression ospecificerad, ångest och social fobi, blivit medicinerad, känt mig missförstådd och dragit mig undan vården tills min livssituation blir ohållbar igen och samma visa. aldrig någon som tar sig tid att lyssna och verkligen fråga mig vad jag har för problem. jag har aldrig varit bra på att sätta ord på mina känslor och kämpa för att få folk att lyssna.

    men sen snart ett år har denna nya värld öppnats för mig då jag träffade en kille med asperger. aldrig tidigare har jag mött någon som lärt mig så mycket om hur jag själv fungerar. vi kan sitta i timtal och prata om oss själva och den andra bara sitter och säger ”just så, precis så fungerar jag också!” vi sitter och fyller i varandras meningar om hur vi har fungerat sen vi var barn. sen jag börjat söka information om hans diagnos för att få bättre förståelse hur han fungerar känner jag bara igen mig mer och mer. jag har såklart nu börjat fundera om jag har någon liknande diagnos och sökt hjälp inom öppenpsykiatrin (i nyköping också) men allt känns bara som en lång väntan och jag vet inte hur länge man ska orka vänta. jag sökte vård i januari och fick min första tid för ca 2 veckor sedan. innan dess har jag fått söka akut. de ändrade lite i medicineringen och nu får jag bara vänta igen. vänta på telefontid, för det är det enda dom kan avvara en månad senare. och utredning som jag bad om har hon knappt yttrat sig om, det tar dom ställning till senare. när då undrar jag?

    en väldigt lång kommentar som jag förstår om du inte orkar svara på.

    men jag hoppas att det tar fart med utredning för dig och att du inte ska behöva gå runt och vänta, för denna väntan vet jag om och det inget jag önskar någon. lycka till! och fortsätt skriv! jag kommer ivrigt fortsätta läsa denna blogg. =^.^=

  3. @purrmeow Tack för din långa kommentar. Jag har precis gått igenom min utredning under tre intensiva men givande dagar.
    Kom just för att posta om den. Öppenpsykatrin har dålig koll på NPF. Det har slutendito också när jag tänker efter.
    Det är Habiliteringen som gör utredningar, alternativt skriver en remiss någon annanstans när de inte hjälpa en inom rimlig tid.
    Jag minns inte exakt hur vi fick den kontakten, skall fråga syrran sen men hon är inte hemma just nu.

Kommentera

