Dagsarkiv: 30 april 2011

Papper i mängder

Nu har jag fått kallelsen till Cereb AB på papper tillsammans med femtielva papper som skall fyllas i samt mer exakta tider
dag 1: 9:00-17:00 dag 2: 9:00-17:00 dag 3: 8:30-10:30

Jag har fyllt i ”Screening för autisiska personlighetsdrag” och håller på att fylla i resten lite pö om pö-
Håller mest på med RAADS just nu men det är inte helt lätt.
”Jag tycker det är svårt att förstå vad vissa fraser betyder, som till exempel ‘Stockholm i mitt hjärta’ både ja och nej, jag har lärt mig genom åren men irriterar mig ofta på liknade uttryck då jag finner dem ologiska.

”Det blir väldigt rörigt för mig om någon avbryter mig när jag talar om något jag är väldigt intresserad av”
Här fick jag stryka över från när och framåt innan jag svarade ja på den frågan.

Wender Utah Rating Scale är annu svårare
Kommer det att tro att jag inte kan fylla i formulär om jag svarar sanningsenligt att jag var rastlös, räddhågsen, ouppmärksam, hade kort stubin, envis, viljestarl OCH blyg och känslig?

och hur svarar man på frågan
”Jag var rätt bra på att läsa men tyckte aldrig att det var roligt”
När man var bra på att läsa och älskade att läsa. Faktiskt til den grad att man gjorde det på lektionstid istället för att lyssna på den tråkiga läraren?

Hur vet man om man var duktig när man större delen av skoltiden var så ointresserad av undervisningen att man inte ens försökte tillgodogöra sig den?

Idag hjälpte jag en lärare med diverse datorproblem hon är speciallärare och jobbar på särskolan har tidigare jobbat på Habiliteringen när jag plötsligt kände ett behov av att prata lite mer personligt.
Så jag berättade att jag skulle på utredning i maj.
Hennes första fråga efter ha kollat att det var OK för henne att fråga att ämnet inte var för känsligt var.
”Har du Asperger?”
”Nja sa jag, jag skall på utredning”
Sen hade vi ett väldigt givande samtal och det var underbart att inte försöka verka normal för en stund.
Hon förstod också varför utredningen var viktig för mig och konstaterade att ”om du har Asperger eller högfungerande autism som jag tror har du ju rätt till annan hjälp”
Jag är så glad att jag fick för mig att berätta om utredningen.