Sömnproblem och sömntips

Nätet formligen svämmar över av sömntips här ett gäng jag hittade på Aftonbladet som är ganska typiska för de man brukar hitta lite varstans. Med mina egna kommentarer

Sov på rygg
Många sover på magen trots att det inte är bra för rygg och nacke. Undvik!

Jag KAN inte somna om jag sover på rygg, ända sättet för mig är att ligga på mage!


Sov naken
Kroppen förstår bättre att det är dags att somna när den kyls av en aning. Sov naken och ha fötterna under täcket ett tag.

Glöm det! Jag hatar att vara naken, om jag skulle följa det här menlösa rådet skulle jag ligga vaken ännu mer obehagligt medveten om min nakenhet.


Sov svalt
Ha max 18 grader i sovrummet.

Glöm det! Visst kan jag bli för varm när jag skall sova, t ex om det är värmebölja ute eller så. Annars är det mycket vanligare att jag ligger vaken för att jag fryser, inte så jag huttrar det märker jag snabbare. Men bara precis så mycket att jag inte kan slappna av.


Sov ljudlöst
Gör sovrummet så tyst som möjligt och se till att det är riktigt mörkt.

Jag sover med iPod, vad grannarna gör kan jag inte påverka så jag kan inte göra så mycket där. Visst numera vill jag ha det mörkt när jag sover, men jag hade en period på flera år då jag bara kunde sova om det var ljust i rummet, tog mig ett tag att räkna ut varför jag alltid somnade när solen gick upp, trodde det först var utmattning med visade sig sen vara ljuset. Så det är inte säkert att detta gäller för alla.


Arbeta inte i sängen
Ser du på tv eller jobbar i sängen är risken stor att din hjärna associerar din viloplats med dagsaktiviteter. Sängen ska stå för sömn.

Jag spelar Nintendo, surfar och läser i sänged, dock inte samtidigt. Jag tror inte det påverkar min sömn hit eller dit, när jag skall sova, släcker jag ljuset lägger mig på mage och gosar till mig lite. Då vet min hjärna att det är dags att sova!

Ibland rekommenderas att hela sovrummet bara skall vara till för sömn, vi som inte har så himla många rum kan bli lite irriterade där!

Nonchalera klockan
Tänk i stället att det inte är hela världen om du somnar eller inte. Att bara ligga i sängen är en vila som räcker långt

Äntligen ett vettigt förslag!

Kliv ur sängen
Om du grubblar för mycket för att kunna somna – stig upp och gör något annat.

Förvisso ett ganska bra förslag, var dock försiktig och känn efter med dig själv, jag menar inte att man skall tvinga sig att ligga kvar i sängen om man blir rastlös och mår dåligt men om man skall kliva ur sängen varje gång man inte somnat på en kvart som rekommenderas ibland. Kommer man för sig att återvända till sängen eller kommer man att sitta där och förvånat se ut genom fönstret med ett ”Titta solen går upp, hur gick det till?”

Ät inte för mycket
Undvik att äta just före läggdags eftersom magen då tvingas arbeta med maten fast den först tror att den ska vila

Jag vet inte vad jag tycker här, bara en stilla undran. Alla som blir trötta efter maten då?

Skippa kvällskaffet
Drick inte kaffe, te och cola mindre än sex timmar innan du ska sova.

Om du inte är som jag som blir lugn och sömnig av koffein.

Undvik alkohol
Alkohol försämrar din sömnkvalitet.

Bra ide åtminstone undvik det som sömnmedel.

Träna inte för sent
Begränsa dina kvällsaktiviteter.
Motion är bra – men då helst tidigt på kvällen.

Haha kan nog stämma visst har jag tränat men antagligen inte sent nog för att störa min sömn.

Varva ner
Tillåt dig att vara lite slö en god stund innan du ska gå och lägga dig.

Lite slö? Nåja, lite tv, lite Internet och kanske lite Nintendo är bra avslutning på dagen.

One response to “Sömnproblem och sömntips

  1. Det där med att det är omöjligt att somna om du inte ligger på mage. Det ÄR möjligt att ändra sin sovställning men det är förbannat svårt och kan kräva flera veckors arbete och dålig sömn. När jag för ungefär tio år sedan fick fruktansvärt ont i nacken bestämde jag mig för att börja sova på rygg. Det var en jävla pina de första veckorna, jag låg vaken och stirrade i taket, helt jävla omöjligt att somna. Men sen gick det plötsligt!

    Klart att jag haft problem med nacken/ryggen efter det också, men aldrig så allvarliga som innan jag ändrade sovställning. Nu för tiden sover jag ibland på sida också, men aldrig någonsin på mage, det har istället blivit helt omöjligt för mig 🙂

Kommentera

