Bihåleinflammation och lite annat

Jag trivs fortfarande på mitt OSA och drömmer om en riktig anställning. Jag har varierande arbetsuppgifter och känner mig uppskattad.

Just nu är jag dock hemma och är sjuk i bihåleinflammation, jag har efter 5 dagar med Doxyferm och Rinexin fortfarande rejält ont i bihålorna och dessutom har jag tappat rösten. Undrar om detta innebär att det var virus trots allt?
I alla fall när jag fick doxyfermen utskriven påpekade att jag fått den utskriven tidigare och då fått höra att jag skulle ta den fastande mage. Vilket ledde till att jag sen stod och spydde på Coops parkering och att efter ha läst i FASS lärt mig att illamående och kräkningar är en vanlig biverkan som kan lindras av att man tar den med mat.

Läkare sa då något i stil med att ”medicinen påverkas inte av att man äter samtidigt bara om det är mat med mycket kalcium och/eller järn eller kalktabletter, järntabletter eller liknande. Men det är för besvärligt att förklara för folk så vi rekommenderar att ta det på fastande mage istället” så med andra ord det är så bevärligt att förklara för folk att de skall undvika kalcium- och järnintag i samband med tabletten så det är bättre att säga att de inte får äta vilket ökar risken att de blir illamående och spyr upp den istället? Är detta verkligen OK? Det känns inte som en OK inställning men var lägger man fram dessa synpunkter?

Jag försökte argumentera med läkaren men eftersom jag dels inte orkade prata mycket själv under själva undersökningen och dels ryckte till när han utan ett ord tog tag i mitt huvud och tryckte upp ett instrument i näsan på mig tyckte han nog att jag var lite överkänslig som det var. Allt som hade behövts hade att han sagt något i stil med att ”nu skall jag titta lite i din näsa” först.

Kommentera

