Vad gör man egentligen i fjärde klass?

Jag är fortfarande kvar på mitt OSA (vadå fortfarande förra posten var ju bara drygt två veckor sedan, nåväl) på fredag går jag upp till 100% eftersom jag inte har någon betald semester kommer jag inte att ta så mycket ledigt till Jul, kanske en vecka över jul och min födelsedag och kanske något runt nyår, får se.

I alla fall det finns något som heter elevens val och det finns 6 fjärdeklassare som tillbringar den tiden med att få datorundervisning av mig! Eller ja, undervisning och undervisning även om jag är bra på datorer är inte lektionsplanering något jag har några direkta erfarenheter av.

Men i alla fall som rubriken antyder, jag satte mig ner och funderade på vad gör man egentligen i fjärde klass?
Nu har det säkert ändrats sen jag gick i mellanstadiet men jag vet inte riktigt vad man gjorde då i heller.

Eller jag vet ju vad *jag* gjorde. Jag smygläste i böcker jag försökte dölja under bänken, fick raseriutbrott smällde med bänklocket och sprang vrålande ut från klassrummet när Fröken krävde att jag skulle lyssna på henne. Jag tyckte hennes prat var totalt ointressant.
Bara som en upplysning förresten om man drämmer igen bänklocket tillräckligt hårt, tillräckligt många gånger så lossnar till sist den ”listen” som gör att man kan fälla upp locket. Det lyckades jag åstadkomma på två bänkar.

På gymnastiklektionerna avskydde jag allt som hade med bollar att göra och min favoritsysselsättning var att klätta upp i ribbstolarna och ner på baksidn och sen stå där som bakom ett galler.

Den enda gången jag gjorde vad de andra gjorde var när vi hade matte eftersom jag gick i hjälpmatte och vi därför var en liten grupp.

Sen ljög jag hemma och hävdade att vi minsann inte hade några läxor, om jag av någon anledning hamnade i en situation där jag måste läsa läxor satt jag och smygläste andra böcker då också.
Läsa läxor var tråkigt och om jag någon gång försökte blev det mest att jag satt och stirrade på tecten/uppgiften utan att få någon riktig struktur på det och hur jag skulle lösa det.

Min lärare bara log ljuvt och sa till mina föräldrar ”Ja, hon läser ju inte läxorna men hon är ju SÅ allmänbildad”

Fast ganska jobbigt blev det i engelskan när de andra blev klara med sina arbetsböcker och jag inte ens börjat på första sidan.

Jag gjorde inte särskilt mycket skolarbete på mellanstadiet men jag läste en himla massa bra böcker, undrar vad resten av klassen pysslade med?

One response to “Vad gör man egentligen i fjärde klass?

  1. Ibland är det faktiskt en fördel att inte planera så mycket (åtminstone att inte benhårt hålla på planeringen). Det ger utrymme för eleverna att tala om vad DE vill veta och lära sig och ger därmed maximal chans att de faktiskt lär sig något. Och inte sysslar med annat eftersom läraren/du är tråkig 🙂

Kommentera

