Hetronormen inom psykatrin

Efter inte ha ätit någon fast föda på ett par månader utan istället livnärt mig på såpass mycket smaksatt mjölk och juice att jag inte trillade ihop i en liten hög (det här var innan jag var vegan) samt joggingturer nattetid eftersom jag ändå inte kunde sova. Hade jag tappat massvis med vikt och hamnade till slut på avdelning där jag skulle ”lära mig äta” igen.
Nu hade jag inte tänkt börja äta igen någonsin men mina erfarenheter av psykatrin sa mig att det skulle vara oklokt att upplysa läkare om detta faktum.

I alla fall man försökte på olika sätt argumetera för att jag skulle börja äta igen, sluta gå ner i vikt. Att om jag inte slutade snart skulle man behöva ta till tvångsmatning.
Jag brydde mig inte nämnvärt om dessa uttalande för även om jag numera gick klädd i kläder i barnstorlek så var jag inte underviktig enligt BMI.

Sen kläcker en skötare ur sig följande när hon skall övertyga mig att jag borde börja äta och gå upp lite i vikt

”Pojkarna gillar inte när man är för mager!”
Nu var väl inte hon någon stjärna från början och jag blev ganska irriterad över hennes underliga logik även om jag var fullt upptagen med att fundera ut planer för att kunna slippa börja äta.

Uttalandet har förutom att det är allmänt fånigt en minst två allvarliga brister

Det är heteronormativt vad säger att jag är intresserad av killar? Jag kanske är mer intresserad av att hitta en tjej att dela livet med? Eller som det nu är jag kanske inte är intresserad av endera könet som den asexuella, aromantiska typ jag är.

Sen är det rätt sexistiskt att försöka motivera mig att ändra mig för att behaga det manliga könet. Istället för att göra det för min egen hälsas och framtids skull.

Nu har jag inga bilder från min svältperiod bara en som är tagen efter att jag börjat äta, men jag postar den ändå.
Jag tycker om den bilden, även om en del säger att jag är för mager på den. Jag vet inte själv, jag kan sakna den kroppen.

2 responses to “Hetronormen inom psykatrin

  1. Håller med dig. Vem fan bryr sig hur killar vill ha en när det är ens hälsa det gäller. Knäpp kommentar.

    Intressant blogg du har och tack för besöket i min.

    /Dåliga mamman.

  2. vegangeekgirl

    Tack, jo en del människors logik lämnar en hel att önska.

Kommentera

