Konferens på Syninge kursgård

Tidigt uppe, sent i säng gjorde morgonen förvirrad. Yrade runt med sista packningen, tänkte ta morgonmedicin men ville inte ta tabletter med varm dryck, tänkte göra det enkelt för mig och bara stoppa ner en burk Concerta, men så jag tänkte att jag borde dela i en liten dagsdosett så att jag fick med mig den där eländiga zoloften också, det hela slutade att med att jag glömde både att ta med mig morgonmedicin och att ta med mig någon för imorgon, så här sitter jag uppvarvad som få och undrar hur tusan jag skall kunna sitta still i morgon och lyssna!

Ibland är ljud lättare att klara av när man vet vad som orsakar dem, när vi satt i konferensrummet hörde jag ett underligt ljud, det var mycket lättare att stå ut med när jag insåg att det kom från personen som satt brevid mig, han är blind och antecknade i punktskrift, faktiskt var det ganska fascinerade jag har visserligen sett punktskrift, känt på den och konstaterat för mig själv att om jag någonsin blir beroende av att lära mig sådan får jag öva upp känseln i fingertopparna om jag skall ha någon chans att reda ut det. Men jag har aldrig sett någon skriva den för hand, han hade en metallklämma som det satt fast ett papper i, i den övre delen var det hål och som ”penna” hade en vass spets med handtag.

Vilket fick mig att fundera vidare, ibland får man frågan när folk vill vara filosofiska eller nåt om man skulle välja att vara blind eller döv. Jag förstår inte riktigt poängen med det hela, jag menar hur stor är chansen att man någonsin får välja vilket sinne man skall förlora.
”Nu får du välja, skall vi rädda din syn eller din hörsel?” alternativt ”Nu måste du välja antingen pajar vi din syn eller din hörsel”?
I vilket fall som helst så får det bli döv för jag tror jag har mycket bättre förutsättningar att lära mig teckenspråk än punktskrift och jag är redan olycksbenägen på grund av taskig grov- och finmotorik så jag skulle nog inte bli långlivad om jag dessutom inte såg någonting.

Vi har tagit med lite nödkost men till min oförställda glädje har köket svängt ihop två mål mumsig veganmat, veganska kakor till fikat och ett vackert och gott fruktfat som jag år när de andra åt ostbricka, så jag har stora förhoppningar att maten i morgon blir lika bra.

Kommentera

