Inget är som väntans tider

Efter samtalet förra veckan fick jag veta att jag skulle få besked om det blir någon utredning eller inte inom två veckor, så idag dyker det upp ett mail i inkorgen från Habiliteringen

”Hej Kimberly
Det kommer dröja ytterligare 3 veckor innan du får besked om ev utredning. Jag mailar dig igen så fort jag har besked.
Vänliga hälsningar Psykologen

Vilket jag antar innebär att det blir minst 5 veckors väntan från samtalet räknat och efter den tiden kan jag fortfarande nekas utredning. Skulle det sedan bli ett ”ja” är väntetiden någonstans mellan ½ till 1 år vilket mina erfarenheter av vården säger mig egentligen betyder mins 1½ år.
Vintern är här, en del kallar det nog höst, men jag fryser så mycket att vinter känns som ett bättre ord. Skall leta reda på en tjockare tröja sen och se om jag kan skaffa lite mer kläder eftersom jag kör lager på lager.
Det drar från våra fönster så hela lägenheten och i synnerhet mitt sovrum är grymt kalla.
Jag fryser alltså inomhus så att jag har ont i kroppen av det, inget kul alls. Vantar är ett måste så fort jag skall utanför dörren eftersom jag får köldeksem på händerna annars men det gäller att hitta några vantar som är varma nog.
Jag tycker inte alls om vintern det är mörkt, kallt och eländigt. Sen när snön och isen kommer är det svårt för mig att ta mig fram, jag trillar omkull och slår händer och knän minst ett par gånger varje snösäsong, jag fryser som sagt även om jag byltar på mig. Jag hatar  dubbdäck för de låter mycket värre än vanliga däck och gör det outhärdligt att gå vid trafikerade vägar

Sen kommer jul och nyår. Julen är fortfarande inte lika rolig som den en gång var sen Pappa dog på juldagen 2003. Nyår är outhärdligt eller snarare tiden däromkring hade det bara smällt av raketer och smällare då hade jag väl inte klagat, men nu börjar det i november och fortsätter tillmars.
Faktiskt var det någon som började redan häromdagen. Jag satt plågad av de höga ljuden och muttrade för mig själv ”men, vad fan, kan ni inte åtminstone vänta till november som normala människor?
”Mitt i detta började någon granne borra i betongväggen vilket fick mig att ilska hojta ”sluta  borra dumma grannjävel” tyvärr hade detta ingen större effekt.

Håll förresten tummarna för att det löser sig med hyran denna månad. Syster har precis ansökt om att få icke tidsbestämd sjukersättning (heter det väl nu för tiden?) i alla fall, vi hade nyligen innan hennes ansökan gjort ansökan om bostadstillägg och skickat in alla papper de ville ha men nu dröjde hennes ansökan eftersom hon först skulle ha ett möte med psyk och FK för underlag till det hela, men det försenas p g a FKs handläggare hade förhinder. Så den nya ansökan kommer lite för sent. så att det enligt deras register kan komma att inte finnas någon sjukersättning att ”matcha” bostadstillägget, så det blir avslag. Vilket meddelas två veckor innan hyran skall betalas! FK kräver en ny ansökan med nya papper eftersom de inte har kvar de gamla och för att ”hennes inkomster kan ha ändrats, t ex kan hyran ha höjts” förvissa brukar hyran höjas med jämna mellanrum men den förra ansökan är inte gammal och ärligt talat, hur ofta får man hyreshöjning i typ oktober? Januari är väl en mycket troligare kandidat för hyreshöjning? Det har faktiskt inte varit någon sådan sen sist de fick en ansökan.

Kommentera

