Ensamhet och minnen

Syster är borta över helgen på kvinnokonferens. Jag sitter just nu i soffan och försöker vara VÄLDIGT tyst och låtsas att jag inte finns, inte just här i allla fall. Det ringde på dörren för någon minut sen, jag väntar inte besök och känner mig inte social nog att handskas med oväntat besök. Så jag öppnar inte, jag vågar knappt röra mig och andas försiktigt för att även om det bara ringde på en gång hur vet jag om person(en) vid dörren är kvar eller inte?

Hur länge väntar folk i allmänhet? Hade Syster varit hemma hade hon öppnat och löst situationen.

Jag har plockat lite och sedan tagit en dusch och rena kläder, problemet är nu att jag inte la på minnet var tusan jag la mina glasögon och nu hittar jag dem inte. Leta rätt på saker är aldrig någon av mina starkare sidor, och det underlättas inte av att jag tillhör dem som skulle behöva mina glasögon för att hitta mina glasögon.

Nu undrar kanske någon varför jag om jag nu är så beroende av mina glasögon inte ansträngde mig för att lägga någonstans där jag skulle hitta dem igen. Svaret är helt enkelt, att det undrar jag också men det hjälper mig inte just nu.

När jag plockade  innan funderade lite på det här med ensamhet och minnen.

Jag funderade även på annat, men inte nog med att mitt ”train of thougth” ibland spårar ur, ibland  försvinner det i fjärran och tar även med sig rälsen för säkerhets skull. Vilket gör mig lätt förvirrad  och irriterad eftersom jag skulle vilja återknyta till det men nu inte ens kan hitta det.

Jag har en hel del tråkiga minnen i mitt liv, långa perioder då mitt varit både ensamt och tomt på mening och innehåll. Men större delen av tiden tänker jag inte på det, av den enkla anledningen att mitt minne inte är bra på långtidsförvaring och de mesta minnen är suddiga och svårtydda.

Åren på behandlingshem är extra suddiga, förutom den suddighet som naturligt drabbar mina minnen när de är några år gamla, så hjälper inte de faktum att större delen av den här perioden var jag antingen tungt medicinerad, djupt deprimerad, påverkad av självsvält och vissa perioder någon kombination av detta.

Jag var enormt ensam under denna period, jag kände mig tvungen att isolera mig från mina föräldrar under det sista året eller så, jag kunde varken besöka dem eller låta dem besöka mig eftersom det skulle betyda att jag skulle behöva äta, de skulle inte backa  undan och låta mig hållas även om jag skrek och gormade en stund och smällde i några dörrar och tanken på att äta var mer än jag klarade av. Jag hade min juice om min smaksatta mjölk och kunde inte se varför jag någonsin skulle behöva få i mig någonting annat. Så stor var min skräck för detta att jag föredrog min ensamhet, jag pratade med mig själv under denna period (jag pratar fortfarande med mig själv men det är ändå annorlunda) inte så mycket för att jag hade något att säga mig själv utan mer för att kontrollera att jag fortfarande faktiskt fanns och kom ihåg hur man gjorde när man pratade.

Ungarna i området tycker att Syster och jag är ganska intressanta typer och kommer emellanåt fram till oss med en hel drös frågor. De kommenterar att vi båda har gått ner i vikt, de undrar om vi möjligtvis är tvillingar. Det har även undrats om jag möjligen är kille. Sist sa de brutalt ärliga barnen att de inte tyckte att jag var tjock nu utan ”normal” själv tycker jag att jag är enormt tjock även om det faktiskt inte alltid syns på bild.

Redo att hugga in på maten

Redo att hugga in på maten

Jag har enorm fobi för getingar, bin, humlor  ja i stort sett alla randiga , flygande insekter men är man bara rätt klädd kan även jag tänka mig att försiktigt närma mig en bikupa.

Klädd för biskötsel

Klädd för biskötsel

Om ni tycker att overallen ovan verkar lite fel i storlek, kan det bero på att den tillhör min lillebror som är minst 24cm längre än mig (jag har inte koll på exakt hur lång jag själv är, kort när jag står brevid min bror är allt jag vet)

Kommentera

