Möte på habiliteringen och underlig reklam

Reklaminslagen är inte bara korkade, de kan också vara förvirrande. Det var precis reklam för Becel och de pratade om att när ”du gör en smaklig wok får du inte glömma det viktigaste – ditt hjärta” vilket jag tycker låter både motbjudande och äckligt.

Kannibalism är illa nog, men kannibalism på sitt eget hjärta måste betecknas som omöjligt!

Jag undrar också över chipsen där det står på påsen att de innehåller ”100% solrosolja” jag menar jag trodde man använde potatis till chips och hur i hela världen får man dem att hålla ihop?

Dagens löpsedel var också förvirrande minns inte om det var Expressen eller Aftonbladet ”Polisens får fanns i pizzerians källare” troligen inte ordagrant men huvuddragen är med. Min första tanke när jag läste den var ”polishundar har jag hört talas om men polisfår var någon nytt” nåväl jag tänker inte ge mig in i diskussionen om de stackars fåren, den debatten rasar på tillräckligt många andra bloggar. Jag håller mig till löpsedelen, det visade sig att det inte var någon polis som förvarade och slaktade får i källaren. Säljaren av fåren som inte visste var de skulle hamna är gift med en polis vilket gör löpsedeln mer än lovligt långsökt. Dessutom när man har sålt något är det inte längre i ens ägo, väldigt grundläggande kapitalism, faktiskt tror jag att samma sak gäller även om man kör med byteshandel!

I dag var det så dags för bedömningssatalet på Habiliteringen, vi började med att bege oss till kassan utanför psykteamet där man brukar betala. Vi var något sena och framför luckan stod en väldigt upprörd kvinna och pratade med receptionsten.

Om vad är oklart, det var lite svårt att hänga med. Syster försökte lite snabbt få kvinnan att flytta sig från kassan så att vi inte skulle bli sena, samt att gå undan en bit med tanke på sekretessen. Jag insåg snabbt det lönlösa, brydde mig inte så mycket om sekretessen utan pratade i stället med den upprörda kvinnan eller pratade var kanske lite mycket sagt, jag lät henne prata ”på” mig medan jag kom med uppmuntrande inlägg som ”vad jobbigt” och ”jaså”, ”mmm” och annat man kan säga utan att riktigt veta vad man svarar på. Det visade sig sen att vi inte skulle anmäla oss där utan vi blev anvisade vidare. Vi hastade dit och ringde på, dörren öppnades och vi förklarade vårt ärende och försökte utan att lyckas komma på vad de vi skulle träffa hette.

Det var också fel ställe så vi hastade vidare och ser man på tredje gången gillt. Vi väntade en stund, jag studsade nervöst runt, förökte dricka från en drickfontän som visade sig vara trasig.

Sen var det dags vi var 4 stycken syster, en psykolog, specialpedagog och jag. Det var ett långt och jobbigt samtal, men det var ett väldigt bra samtal. I stället för den förtvivlan och frustration jag ofta känner när jag varit på psykteamet, kände jag mig, sedd, förstådd och lyssnad på. Någon som faktiskt förstod vad jag pratade om och tog mig på allvar!

Nu måste vi vänta 2 veckor innan vi får reda på om det blir någon ny utredning, det kommer att bli två väldigt långa veckor.

2 responses to “Möte på habiliteringen och underlig reklam

  1. Så otroligt glad jag blir när jag läser om samtalet på Habiliteringen! Att äntligen någon ser vem du ÄR. Hoppas de kan hitta ett sätt att hjälpa dig vidare. Jag är även imponerad av ditt sätt att tackla situationen med den upprörda kvinnan; speciellt med tanke på att du själv vad smått stressad. Stor kram.

  2. vegangeekgirl

    Tack 🙂
    Även om jag var stressad var den upprörda kvinnan inte så svår att handskas med, även om hon var upprörd över något (hon var halvryska men pratade inte Ryska påtalade hon flera gånger under den korta tiden vi mötte henne) så var hon inte på något sätt otrevlig, bara tjatig och det enda som krävdes var att hon fick någon slags respons även om det inte gick att uppfatta vad vi pratade om.

    Det kommer att vara två långa veckor i väntan på besked om det blir någon utredning. *nervös*

Kommentera

