Kvinnoförbannelse

Mens är ingen sjukdom och det kan man ju hålla med om på sätt och vis eftersom det är en ”naturlig” del av livet och allt det där. Du kan leva precis som vanligt trots att du har mens bedyrar tillverkare av  mensskydd och receptfria värktabletter, nja det är väl en sanning med modifikation, det borde snarare formuleras någonting i stil med ”du kan oftast leva som vanligt när du har mens”

Jag har haft ett par välsignade år då jag har kunnat  göra precis det, men precis som förra månaden går det inte så bra med det den här omgången. Jag har så ont att jag mest går omkring och kvider, inga värktabletter som jag känner till hjälper . Ibuprofen brukar rekommenderas mot sånt här men sist jag tog Ibumetin fick jag biverkningar i form av huvudvärk och illamående så det känns inte som något alternativ.

Jag som är så frusen av mig annars sitter här i trosor och tröja och lider av värmen trots att det inte direkt är någon värebölja, lägger man handen på min panna som Syster gjorde innan finner man att jag är alldeles kallsvettig. Jag är lite hungrig just nu men så fort jag vågar äta något mår jag genast illa om jag trots det försöker äta lite brukar det komma på retur efter en stund. Jag har varit på toa fler gånger idag än jag orkar räkna men en sån där 10 ggr i timmen är inte alls att ta i.

Hur förväntas leva som vanligt under dessa förutsättningar?

Kommentera

