Vad gör jag för fel?

Jag kan inte sova utan hjälp av sömntabletter och har inte kunnat på många år, jag har provat att dricka kaffe på kvällen eftersom jag blir lugn av det och kan även bli sömnig av en extra kopp, nu vet jag att det är centralstimulerande och så men det fungerar av någon anledning inte uppiggande på mig i överhuvudtaget men även utan koffein blir resultatet detsamma utan sömntabletter för det mesta tar jag propavan eller som nu 5 mg stilnoct (jag är ute efter att sova tar jag 10 mg blir jag så utslagen att jag knappt kan stå på benen utan raglar fram som jag vore gravt berusad) vilket kanske inte är ett helt klokt drag klockan 6:30 på morgonen men jag har gett upp om dygnsrytmen just nu.

Men i vilket fall som helst jag förstår inte varför sömnen är så svårflörtad utan medicinhjälp, jag kan ligga i min säng, i ett lagom varmt rum, det är inte direkt några ljud som stör mig, jag ligger bekvämt, jag har inte ont någonstas, jag är avslappnad och har lyckats med konsstycket att faktiskt inte fundera över något speciellt, jag ligger som det känns precis på gränsen mellan vakenhet och sömn, men jag känner mig inte stresssad att jag måste somna *nu* eller så.

Där ligger jag sen ett ganska bra tag, till slut ger jag upp och antingen bestämmer jag mig för att sömn är överskattat och går upp och surfar alternativt spelar på mitt Nintendo DS och försöker övertyga mig själv att sömn är ändå bara för veklingar (fast jag vet innerst inne att det är för förnuftiga människor som vill kunna tänka en tanke från början till slut, eller OK det är inte alltid jag kannär jag inte har sömnbrist eftersom jag är lättdistraherad.

Någon som har något förslag, avslappningsband fungerae inte, jag blir bara irriterad på dem har antagligen att göra ed min avsky för min egen kropp och den är svår att unvika att tänka på i sådana sammanhang.

Har provar diverse sömteeer utan resulat, inget med doft kan komma på fråga eftersom jag och syster är kraftigt överkänsliga för dofter och tror det kan vara ännu svårare att somna när man hostar så mycket att man riskerar att trilla omkull och/eller kräkas.

Provade i min desperarta ungdom receptfria Baldrian-Dispert, det är möjligt att den hjälper vissa men för mig var den helt verkningslös jag höjde dosen dagligen när jag provat att ta 50 tabletter utan någon nämnbar effekt gav jag upp det hela.

Jag har ställt datorn på nattduksbordet så sen är det bara att stänaga av den när tröttheten slår till, lägga sig ner , dra filten om sig och plugga in iPoden. Alternativt om den slår till för snabbt,skippar jag att stänga av den och bara fäller ner locket på laptopen för att den skall låta mindre och för att katterna inte skall få tillfälle att gå på tangentbordet eller försöka sova på det.

3 responses to “Vad gör jag för fel?

  1. Hmm… Själv tar jag ofta råden om hur man ”ska” göra med en nypa salt, så även om en sömnexpert antagligen skulle säga att du inte får sitta med datorn när du ska somna så tror jag att det kan vara en bra idé ändå. Fast det beror väl på vad man gör på datorn. Själv gör jag bara väldigt lugna saker efter midnatt, är min regel. Inte blogga, inte kolla mailen, och så vidare, men liksom surfa runt lite slumpmässigt och läsa lite här och lite där om något som inte kräver så mycket tankeverksamhet.

    Blir du stressad eller avslappnad av ljud när du ska sova? Jag har en skiva med havsljud som jag lyssnar på ibland som avslappning, för såna där de pratar gör mig bara stressad, och plingande musik gillar jag inte.

  2. vegangeekgirl

    Jag brukar mest spela diverse spel på Facebook innan jag skall sova.
    Jag lyssnar på musik i min iPod det glömde jag nämna, jag har ett antal skivor som fungerar som bakgrundsljud för mig, havsljud och sånt har jag svårt för och ibland hamnar jag i den underliga situationen då jag lyssna på någonting, pluggar i hörlurarna bara för att riva ur dem två minuter senare då jag plötsligt inte står ut med att det låter längre och vill plötsligt ha det alldeles tyst vilket inte är helt lätt med diverse grannar.

  3. Pingback: Ice ice baby! « Livet som ett äventyr

Kommentera

