När försöken till rutiner inte når ända fram

Försöker få struktur på vardagen med de hjälpmedel jag har just nu, allt är sådant jag införskaffat själv och det fungerar så där får jag väl erkänna.

Dosett är ett jättebra hjälpmedel för att komma ihåg att ta sin medicin och ett enkelt sätt att förhindra att man tar den två eller fler gånger varje dag. Förutsatt då att man inte tappar bort eländet en sådär tre gånger om dagen i snitt vilket i är extra skickligt med tanke på att jag egentligen bara behöver den två gånger om dagen, men just det att tappa bort saker är en av mina starkaste sidor, jag kan i princip tappa bort vad som helst det är en talang jag utvecklade tidigt.

När Mamma var på något föräldramöte när jag gick på lågstadiet fick de titta in hos skolvärdinnorna i deras lilla rum låg där tre borttappade små vantar, samtliga var mina så det var bara för Mamma att plocka ihop dem och ta med hem och då gick jag ändå på en ganska stor skola årskurs 1-9 så det kan inte förklaras med litet elevantal.

Sen är det ju jättebra att använda mobilen som stöd för minnet både med almenacka och alarm det fungerar jättebra ända tills man glömmer den i något hörn av lägenheten där man inte hör de omsorgsfulla satta alarmen och påminnelserna eller när man måste stänga av den eftersom batteriet är så tomt att den börjar beklaga sig och eftersom man inte vet var laddaren tagit vägen stänger man av den tillfälligt för att man står inte ut med pipandet, sen glömmer man att man skulle leta laddare.

Ofta tipsar folk en om att alltid lägga den viktiga saken man brukar tappa bort på samma ställe (plånboken, nyklarna eller vad det nu kan vara)vilket kan fungera ett tag, sen kommer dagen då något distraherar en precis när man kommer innanför dörren, telefonen ringer eller man blir bara distraherad av något blankt och man lägger tankspritt viktiga saken någon annanstans, sen är problemet man vet visserligen var den *ska* ligga men när den nu inte gör det har man inte en susning var den kan vara iställer och vart man borde börja leta.

Jag hade min trådlösa telefon liggande i skafferiet (den var helt urladdad) det tog flera veckor innan jag hittade eländet, astmamedicinen låg ganska länge i linneskåpet innan jag hittade den igen, jag har varit ytterst nära att lägga nycklarna i kylen och enda anledingen till att jag inte körde vattenkokaren i mikron häromveckan var att den helt enkelt inte gick in i mikron.

4 responses to “När försöken till rutiner inte når ända fram

  1. Det finns egentligen bara ett sätt att komma tillrätta med det där med att man lägger saker på fel ställe, och det är att hålla ordning på allt, dvs. att ha saker undanstökade och inte i högar. Då ser man tydligt när det ligger en sak på fel ställe.

    Eller jo, det finns ett till: Att utse ett par platser till lägga-ifrån-sig-platser, tex. en i varje rum. Jag har hallbänken, byrån i sovrummet, badrumshyllan, skafferihyllan i köket, matbordet och kontorsgolvet *host* till det. Högar får endast samlas på angivna platser, och därför blir det lite lättare än om jag måste leta igenom hela lägenheten.

  2. vegangeekgirl

    Det är en av mina högsta drömmar just nu, att ha ordning och inte leva i kaos tyvärr vet jag inte hur vi skall uppnå detta.

    Den andra planen låter mer rimlig just nu men tyvärr vore den nog första att föredra med tanke på mina försök att lägga nycklarna i kylskåpet och mikra vattenkokaren så har jag nog inte riktigt koll på vad jag pysslar med.

  3. Aha, det är på den nivån. Hm… Nycklar går att kedja fast så man inte lägger ifrån sig dem, plånböcker likaså. Men det kanske är en allmänt hög stressnivå som gör det hela värre? Så är det för mig; jag blir alltid virrigare när jag är stressad.

  4. vegangeekgirl

    Kan vara så och del av stressen beror på att det är så stökigt vilket gör det om möjligt ännu svårare att skapa ordning, nycklarna går av någon anledning hyfsat för när jag har glömt att lägga dem på sin plats i ”viktiga lådan” har erfarenheten nu lärt mig att då ligger de troligtvis i mina byxfickor så då gälller det bara att komma på vilka byxor jag hade när jag var ute sist vilket begränsar ställena man behöver leta igenom väsentligt, kan också ligga i kavajfickan vilket går ännu fortare att hitta eftersom jag har färre kavajer än byxor!

Kommentera

