Striden för en ny utredning

i håller som bäst på att försöka få en ny utredning till mig, Syster och jag har mejlat lämplig instans med våra tankar om det hela.

Efter deras möte fick jag följande svar:

Jag har idag tagit upp ditt ärende på samverkansmöte tillsammans med psykiatrin. Jag har informerat psykiatrin om ditt önskemål att få mer information och samtal utifrån din DAMP diagnos. Du kommer att bli kallad till psykiatrin angående detta då de har ansvar för personer med DAMP och ADHD diagnoser.

Ditt önskemål om en ny utredning kommer att tas upp i habiliteringsverksamhetens remissgrupp. Remissgruppen bedömer vilka ärenden som ska gå vidare till utredning. Jag har lämnat ditt och Systers mail till remissgruppen som underlag. Du kommer därefter att bli kontaktad av någon på habiliteringsverksamheten för mer information. För närvarande har vi ca ett års väntetid från det att man ansöker om utredning tills det att utredningen kan påbörjas.

Hör gärna av dig om du har några frågor.

Så med andra ord, du kan kanske få en ny utredning om remissgruppen kommer fram till att ditt ärende är lämpligt för det, då kan du få det tidigast om ett år.

Sen ringde min nuvarande läkares sekreterare upp oss, hon sökte mig först men jag hade mobilen i ett annat rum och märkte inte att det ringde så hon fick tag i Syster i stället. De ville erbjuda mig att träffa en kvinnlig läkare som bara skall vara här över sommaren, sekreteraren poängterade hur duktig och trevlig denna läkare var. Syster som varit med förr undrade försynt om hon var speciellt insatt i ADHD/DAMP eller bara duktig läkare i största allmänhet. Nja, hon hade väl inte mer kunskaper inom det området än vad hon fått genom sin utbildning (med andra ord, nästan inga då) men som sagt hon var duktig och trevlig. Syster förklarade att hon inte trodde att jag var intresserad av att träffa ytterligare en läkare som jag skulle behöva förklara DAMP/ADHD för snarare än få någon slags hjälp själv, men att hon skulle prata med mig.

Syster har alldeles rätt, jag har inget intresse av att träffa ytterligare en läkare som inte är direkt insatt i det jag vill ha hjälp med oavsett hur trevlig hon är, så kul är det inte med läkarbesök. Det hela känns lite som mina tidigare erfarenheter av psykiatrin ”vi har inte de rätta kunskaperna för att kunna hjälpa dig, men det gör väl inget? Stanna här ändå!”

Jag är så trött på den ordinarie psykatrin och att de har ansvar för oss som ”bara” har diagnoserna DAMP/ADHD är som ett grymt skämt. Kunskapsnivån är låg hos de som skall hjälpa en och min läkare vill bara koncentrera sig på depressionen och lyssnar inte när jag försöker förklara att den inte är det största problemet, hon har hittills vägrat låta mig prova att trappa ner zoloften och hade väldigt svårt att acceptera att när risperdalen äntligen sattes ut efter mycket tjat så har jag inte fått några nya problem med tvångshandlingar, hon frågade Syster och mig ett otal gånger om detta, verkade inte tro oss när vi båda förklarade att de inte återkommit, innan hon motvilligt släppte ämnet.

Kommentera

