Vi läser på

Syster har skrivit ut en bibba papper om Autism, ADHD och Aspergers, vi har varsin uppsättning och läser, markerar och funderar.

Aspergers: På dagis föredrog att jag vara i personalrummet framför att leka med de andra barnen, jag sågs som väldigt avvikande av personalgruppen. Jag var väldigt klumpig och kunde trilla när jag gick på ett plant golv, klumpigheten sitter fortfarande i även om jag behärskar gåbiten bättre vid det här laget.

Jag är mycket för rutiner och får jag inte sitta på ”min” plats blir jag väldigt störd och oroad av detta. Jag äter väl mer varierat nu en jag kan lätt ”snöa in” på en maträtt och äta den 10 dagar i rad.

Ibland när vi pratar så vill Syster ha min uppmärksamhet och säger ideligen ”titta på mig, tittat på mig” vilket får mig att bli stressad och irriterad. Andra gånger har jag tydligen *för* intensiv ögonkontakt och stirrar folk i ögonen, själv tror jag att det är helt enkelt att jag lärt mig att man skall se i ögonen även om jag inte gillar det och helt enkelt inte har riktigt koll på när och hur mycket.

Jag har begränsad förmåga till socialt umgänge, jag är som sagt motoriskt klumpig, min gångstil är tydligen egenartad och folk som känner mig brukar snabbt lära sig hur det låter när jag går.

Jag har svårt att intuivt förstå och reagera på hur andra känner och tänker, har svårt att få sammanhang och mening i mina upplevelser och jag kan inte organisera min tillvaro för fem öre!

Vi pratade också en del och Syster konstaterade att en del motsättningar vi har beror på att vi tänker olika

T ex säg att först har jag röjt en del i köket, men det står några saker kvar i diskhon, sen bakar Syster och efteråt ber hon mig att diska upp de 5 saker hon använt till baket, ”javisst” säger jag och går ut i köket och diskar upp de 5 sakerna hon har använt precis som hon bad mig.

Sen är hon ändå inte nöjd för hon tycker att jag borde ha förstått jag skulle diska allt i diskhon och själv blir jag förvirrad och förstår inte varför hon är missnöjd när jag gjort precis det hon bad mig om!

När vi tittade på DSM-IV-TR tyckte Syster att jag uppfyller följande kritier

A 1,  2 och 4

B 2, 3 och

C, D och E är jag säker på F tror jag

Orkar inte skriva allt men är någon intresserad så är ju DSM inte så svår att hitta på nätet

Det är även annat som jag känner igen, men orkar inte skriva allt.

Jag tänker inte diagnostisera mig själv, men det vore trevligt med en ny utredning!

Kommentera

