Olika sångtext

Häromdagen när vi gick från parkeringen fick vi syn på en ekorre som kilade upp i ett träd vi iakttog den en stund innan gick vidare och vad föll sig då naturligare än att båda började  sjunga ”Ekorrn satt i granen” jag upptäckte  till min förvåning att vi hade en aning olika text, jag menar jag trodde det bara fanns en variant på ”Ekorrn satt i granen” vi är ju båda övertygade om det är den andra som sjunger ”fel” text.

Så nu tänkte jag göra en liten poll för att se vilken som är mest spridd och om det kan vara något regionalt.

Variant 1

Ekorrn satt i granen, skulle skala kottar fick han höra barnen, då fick han så bråttom.

Hoppa han till tallegren, stötte han sitt lilla ben och den långa ludna svansen.

Variant 2

Ekorrn satt i granen skulle skala kottar fick han syn på barnen, då fick han så bråttom

Hoppa han till tallegren, stuka han sitt lilla ben och den långa ludna svansen.

Nu väntar jag nyfiket på resultatet.

Eller det gör jag inte än, jag har gjort pollen, den är sparad och allt, men jag begriper inte hur jag skall bära mig åt för att den skall dyka upp sidan! Hjälp?

5 responses to “Olika sångtext

  1. Variant 1

    Ekorrn satt i granen, skulle skala kottar
    fick han höra barnen, då fick han så bråttom.
    Hoppa han till tallegren, stötte han sitt lilla ben
    och den långa ludna svansen.

  2. vegangeekgirl

    Tack för ditt svar! Önskar jag kunde lista ut hur jag skall bära mig åt för att posta min fina, fina poll:D

  3. Pingback: Äntligen! « Livet som ett äventyr

  4. Ekorren hoppade PÅ tallegren! I alla fall enligt Alice Tegnér, som har skrivit texten 🙂
    Ekorren satt i granen, skulle skala kottar, fick han höra barnen, då fick han så brott-om. Hoppa han på tallegren, stötte han sitt lilla ben och den långa-a, ludna svansen.

    Försök att hitta ”Nu ska vi sjunga” som är full med vistexter varav flera är av just Alice Tegnér men också många andra. Den hade VI i skolan och varenda unge kunde texterna till de visor vi ´fick sjunga.

  5. Förlåt, jag skrev fel/stavade fel – det heter ju brått-om och handlar inte om något brott.

    Rätt text gör väl innehållet förståeligt. att han stöter i foten när han hoppar till/på något…

Kommentera

