Läser min journal och känner inte igen mig

Nu fick vi kopia av utredningen på posten, har läst den och nja känner väl inte riktigt igen mig, bland annat är jag tydligen väldigt, väldig sävlig det enda riktigt positiva uttalandet var att jag tydligen är högt begåvad men ojämn.

Det står inte detaljerad medicinlista vid första besöket bara att jag är trött av mediciner och bland annat tar Saroten, Nozinan, Mallorol och Buspar. På ett annat papper står hela medicinlistan och jag är ordinerad som följer 30 mg Sobril, 100 mg Nozinan, Stilnoct 10 mg, Edronax 8 mg, Cipramil 20 mg, Buspar 10 mg samt Nozinan 5 mg/ml 10-20 ml och Apodorm 5 mg vid behov.

Detta är min medicinlista EFTER att man börjat sätta ut mediciner så den har varit mycket längre så sävlig är kanske en förskönade omskrivning för övermedicinerad?

Mellan 1986 och 1989 tror jag det var begåvades jag med inte än 4 diagnoser, borderlinepersonlighet, gränspsykostisk, neurosa depressiva och något mer som jag inte minns just nu, vi har redan skickat iväg papprena så jag kan inte kolla.

Man misstänkte lindrig MBD på BUP 1986 och under utredning som gjordes 1999 fick jag diagnosen svår DAMP…

Det är inte någon speciellt imponerade utredning, alltså det är inte helt undermåligt man har även pratat ingående med mina föräldrar om min barndom och så.

Jag har vetat länge att min start här i livet var jobbig med urakut kejsarsnitt, syrebrist och så, men i papprena står fler detaljer som jag inte visste om jag föddes 10 dagar efter utsatt tid, fostervattnet var tjockt och grönt vilket efter vad jag kan förstå av vad Google får upp inte är ett gott tecken, sen var moderkakan helt förkalkad vilket jag antar beror på att jag föddes sent och den helt enkelt börjat tröttna på det hela.

Vi har även hämtat ut min journal från den lokala psykiatrin och skickat den vidare, den är tydligen ganska intetsägande jag gav Syster lov att ögna igenom den innan hon lade den på lådan själv hade jag ingen större lust. I den står det inte att jag är sävlig men att jag är ”emotionellt avvaktande” lite osäker på vad de menar med det, blyg kanske? Eller någon som har en annan tolkning?

Men det var en dyr historia! Den är på 38 sidor och de tar 6kr/kopian för att lämna ut journaler!

Jag kan förstå att de inte kan göra det gratis, men 6 kr/kopian är rena rånet. Om man skall ha högst 10 sidor är det tydligen gratis, men skall man istället ha 11 sidor får man betala för alla 11!

Sammanfattningen av min utredning är väl att jag varit en väldigt klumpig (kunde snava när jag gick över plan mark, kunde inte knäppa manschettknappar eller trä en nål när jag var 14 år gammal) klart avvikande men tydligt begåvat barn. Som inte förstår sig på den sociala biten här i livet.

Vi skall träffa landstingspolitikern som hjälper oss att driva detta nästa vecka och då kommer han att ha träffat och sin kompis med lämplig kompetens min utredning och de delar av min journal som vi fått tag i hittills.

Bast har idag fått nytt batteri och nu skall vi bara besiktiga om henne, håll tummarna för att den trilskande strålkastaren fram nu har slutat blända folk!

2 responses to “Läser min journal och känner inte igen mig

  1. babyborderline

    Ojojoj. Vilken utredning, eller brist på utredning kanske man ska säga?! Herregud, psykiatrin i Sverige i ett nötskal. 300 diagnoser var ska vi ha, och ingen hjälp till någon. Jag kan bara säga att jag lider med dig, verkligen och jag önskar önskar och hoppas att du får den hjälp du behöver. Och jag skäms över att vara en del i vårt samhälle, där vi, psykiskt sjuka, uppenbarligen inte får finnas eller ta plats.

    Hoppas det går bra för dig! Många kramar!

  2. vegangeekgirl

    Tack för ditt uppmuntrande svar! Jo, det jag har sett av den svenska psykiatrin hittills har väl varken känts imponerande eller tryggt.

Kommentera

