Facebook blir vår undergång

Åtminstone enligt en ”expert” som enligt Aftonbladet uttalat till Daily telegraph ”Gå ur Facebook och skaffa dig ett liv. Annars riskerar du din hälsa” säger psykologen Aric Sigman.

Eller vi kommer inte att gå under där överdrev jag det hela vi kommer bara att bli förkylda och få hjärtbesvär.
Här har jag i min enfald trott att man kan ha ett Facebook konto OCH ett liv parallellt liksom och dessutom en aning sammanvävt, själv kan jag ärligt säga att jag inte umgicks mer med andra människor för 20 år sedan, jag läste mer böcker och det är något jag tänkte ta upp igen. Sen undrar jag vilken skillnad det är rent hälsomässigt om jag sitter vid datorn och leker på Facebook eller om jag sitter med näsan i en bok? Båda är trevliga sysselsättningar men båda innebär att jag sitter stilla och inte är ute och umgås med andra. Men än har ingen varnat för den skadliga läsningen, eller det har de ju, men det var väldigt länge sedan.

När jag läser stimulerar jag intellektet, det kan jag ju göra vid datorn också beroende på vad jag gör, men vi låtsas inte om det just nu.

När jag sitter vid datorn utbyter jag tankar och idéer med andra via chatt, olika sociala sajter och bloggar.

Sen undrar jag varför det skulle vara farligare att vara på Facebook än på andra tidsslukande sajter?
I rättvisans namn borde det även varnas för neopets, LiveJournal, YouTube, Tradera bara för att nämna några.
Eller så borde man varna för alla sajter där man kan spela bort hyrespengar och annat online poker och annat spel och dobbel där man då kan lägga in att ”du riskerar att bli både sjuk och pank” illa, illa det där.

Jag umgås varken mer eller mindre med andra för att jag har ett Facebook konto däremot kan jag via mitt konto få reda på viktiga händelser i mina kusiners liv, innan Facebook fick jag nöja mig med enstaka släktträffar med några års mellanrum och vad Mamma rapporterade vidare. En av mina kusiner har en liten son som jag nu får chans att följa hans utveckling på ett helt annat sätt än jag kunnat utan Fejsan eftersom vi bor långt ifrån varandra.

One response to “Facebook blir vår undergång

  1. Pingback: Forskarlarm om DAMP-attack: Facebook är ett massförstörelsevapen « trollhare

Kommentera

