Digitalbox och annat svammel

Vi har beställt en ny digitalbox en Samsung DCB-580Z vi blev nämligen uppringda av ComHem med erbjudandet att antingen få en ny digitalbox för 1 kr + porto (som i reda pengar blir 97+1=98kr) om vi förlängde vårt tv abonnemang eller 3 gratis månader, eftersom vi har ”Large” blir det ju en slant och Syster var inne på det först eftersom vi redan har en digitalbox med hårddisk som kan pausa i direktsändning och annat kul med som vi fick när vi anslöt oss till ComHem för ett antal år sedan (då köpte vi boxen nere på stan och slapp portot så 1 kr kostade den i inköp)

Jag som annars kan vara en riktig mespropp och inte protestera när jag inte riktigt håller med protesterade först genom att fråga efter hårddiskens storlek jo, den var ju den dubbla mot den vi har nu och den fylls ganska snabbt men det har vi redan lösningar under arbete för men i alla fall Syster bad försäljaren återkomma om en halvtimme timme eller så för att ge oss chans att diskutera det sinsemellan. Jag kollade ju naturligtvis upp den på nätet, först på deras hemsida vilken det kunde tänka röra sig om och sedan hur den skiljde sig från den vi har nu.
Vi kom fram till att vi skulle satsa på ny digitalbox ändå när vi läste att man dels kan titta på annan digitalkanal när man spelar in vilket bl a gör att jag kan titta på TV när jag är ensam hemma utan att riskera att få mitt program ”stulet”
Sen skall man även kunna spela in två program samtidigt vilket också är en enorm fördel, hårddisken på 160GB är ett extra plus men inte huvudorsaken till bytet!

Vi hade ändå tänkt behålla ComHem vi gillar kanalutbudet (delar av det i alla fall ;)) och eftersom vi bor i ett ”ComHemhus” så blir det så krångligt annars med paraboler och elände. Det sitter en liten lapp nere i porten so talar om att det är ett ”ComHemhus”…. jag som trodde det var Nyköpingshems hus 😉
Sen över våra ”tre hål i väggen” sitter ComHems logga, upp och ner faktiskt… blev så när det bytte ut alla uttagen för några år sedan.

Jag läste tillbaka i in blogg och OMG vilken deprimerande läsning 😀 Är jag inte förkyld så har jag ont helst både och *sucka* så jobbigt det verkar!

På tal om deprimerande jag var och träffade min psykiatriker i går, Syster var med som sällskap och minnesstöd.
Det tog en lång stunds övertygande innan det gick in att trots att jag slutat med Risperdalen så har jag inga tvångsproblem, jag började bli frustrerad efter en stund att hon inte tycktes riktigt vilja tro på mitt ord, då var det väldigt skönt med uppbackning sen pratade vi sjukdomshistoria och jag berättade väldigt kortfattat om mitt liv, sen gick jag med på att de får beställa min utredning so gjordes av Lena Nylander och hennes team under något slags projekt, tror det var 1999 när jag fick min DAMP-diagnos i Lund. Vi pratade lite om min ätstörningsproblematik och hon undrade om lägsta respektive högsta vikt, lägsta vikt gick väl an att ange men jag var väldigt upprörd över frågan om högsta vikt, jag sa inget av rädsla för att explodera för det jag tänkte var ”jag har ingen skyldighet att redovisa det” lyckligtvis kunde Syster rycka in där för jag vet faktiskt inte hur jag skulle ha löst det om jag varit ensam.

Tur ändå att vi var hos läkaren igår och fick lite nya recept för jag insåg när jag tog morgonmedicinen att det var min sista Concerta… Nu kan vi hämta nya på apoteket imorgon när jag skall till sjukgymnasten med mina onda axlar.

Mina matvanor kom också upp och när läkaren fick reda på att jag är vegan lade hon till ett prov för kontrollera halten av folsyra eftersom jag hade ”annorlunda diet” jag blev lite paff och visste inte riktigt vad jag skulle säga men tänkte OK finns väl någon tanke med den även om jag tyckte det lät lite fel, nu nu när jag dubbelkollat på nätet känns det som ett underligt prov att ta på en vegan.

Folsyra som visserligen är väldigt viktigt finns i mörkgröna bladgrönsaker tex spenat,nässlor, mangold, ruccola, frisésallad, machésallad. Kål(broccoli, blomkål, brysselkål), i bönor(kikärtor, linser,tofu, gröna ärtor, sockerärtor), i bär (jordgubbar, hallon, svarta vinbär, björnbär). Råris och fullkornsprodukter och grönsaker som kålrot, rödbeta, röd paprika och majs är också bra folsyrakällor. vilket jag tycker känns som lämplig mat för en vegan, vore kanske bättre att kolla B12?
Informationen hämtade jag i denna blogg.

Kommentera

