Zoloft-problemet löst

Mitt förra inlägg dök upp som länk i Apotekares blogg. Jag har inte riktigt fått kläm på den delen av bloggandet än.
I alla fall, vi hittade aldrig Zoloften men däremot hade jag ett uttag kvar så nu har jag en ny ask som det står ”Setralin Ranbaxy” på.
Det kommenteras i det länkade inlägget att det inte heter ”fått på apoteket” utan att det är ett erbjudande.
Har aldrig funderat på det innan eftersom jag inte bryr mig så mycket vad som står på asken utan mer om innehållet och med tanke att 100-packet jag tog ut den här gången har en prislapp på 100,50:- och även om jag inte minns exakt vad Zoloft kostar så vet jag att det är ett fyrsiffrigt belopp och den mellanskillnaden är inte jag beredd att betala inte ens om jag hade haft ekonomisk möjlighet till det. Så resonerar de flesta jag har pratat med, däremot vet jag att en del inte vill låta apoteket byta ut sobril eftersom den andra varianten kommer i burk och sobril i tryckförpackning och gissa vilket som är smidigast att ha med sig!
Fast det verkar som inte ens all apotekspersonal har koll på det, när Mamma skulle hämta ut Stesolid rektallösning för att det skulle kunna finnas en på det dagcenter min bror går på, hon hade ordnat papper från läkare att de skulle få ge honom medicinen i fall han fick ett epileptiskt anfall, kommer till apoteket för att hämta ut medicinen varav personen bakom kassan genast meddelar ”jag har bytt ut preparatet, för det får jag!” Mamma blir alldeles ställd och kommer sig inte för att protestera utan tar bara emot det utbytta preparatet och går. Sen är det ju bara så att eftersom det andra preparatet har ett annat namn så gäller inte det där pappret läkaren skrev ut. Bror har varit krampfri i ett antal år och håller just nu på att långsamt, långsamt trappa ner på tegretolen som hand hade vad jag förstår en ganska hög dos av. Han har haft epilepsi med toniskt-kloniska anfall s.k ”grand mal” sen han var liten, jag minns hur skrämmande det var när han fick dem när vi var yngre.

Fick en läkartid den 11/2 klockan 9:30 kan inte påstå att jag ser fram emot det, vet inte riktigt vad vi skall prata om.
Jag saknar inte risperdalen och jag inte fått tillbaka några tvätt eller andra nojor det får hon stå ut med fast hon var så motvillig att sätta ut den.

Just det ja, jag träffade en arbetspsykolog den 15:e, hon var jättetrevlig och var lätt att prata med, så nu är det i väntans tider igen. Vi pratade lite om Bror och jag nämnde de talhjälpmedel han har då hon frågade om han pratar otydligt…
Jag visste inte riktigt hur jag skulle svara där, frågan var helt berättigad men ”otydligt” är en klar underdrift förutom enstaka ord som mammmamammamammamma (seriöst han säger aldrig bara mamma en gång) mjau och säkert några ord till låter det mesta han säger något i stil med ”aaaaaaaååååååååååuuuuuuaaaaaaååååååååå” det går att tyda till viss del med vana och fantasi och inriktning på betoningen vilket är mer än jag vet hur jag skall skriva för att få begripligt.

Har en kompis i USA som till sin skräckblandade förtjusning just insett att hon väntar barn, hon är i 6:e veckan och ”storebror” fyller 3 månader idag! Kan nog bli en tuff tid.

Just det om någon undrar om Barack Obama åstadkommit något än så hittade jag en trevlig länk.

Kommentera

