ADHD och spelberoende

Jag var inne på någon hälsosida där det stod lite information om personer med ADHD, det stod bl a att vi löpte större risk att bli överviktiga varför minns jag inte impulsätande kanske? Det stod även att vi löpte större risk att fastna i ett spelberoende vilket jag antar har med bristande impulskontroll att göra, vilket låter ganska logiskt. Själv är jag ganska övertygad att min ADHD snarare skyddar mig från spelberoende, min ADHD må ha gett mig bristande impulskontroll men den har även gett mig en låg tolerans mot uttråkning och inte alltför utvecklat tålamod, vilket gör att ganska snart skulle utbrista ”nu har jag spelat det här i flera minuter och jag är fortfarande inte rik.. kom vi draaar” sen gillar jag matematik och vet hur liten chansen är att vinna någonting och har väl en något pessimistisk läggning.
På tal om spelberoende förresten det hävdas ju att anledningen till allt spel och dobbel i Sverige skall ske genom Svenska Spel för att stävja spelberoende vilket ju låter behjärtansvärt och helt rimligt.
Men är det då särskilt klädsamt eller etiskt med den ganska aggressiva marknadsföring Svenska Spel kör med?
Jag vet ju att alla företag kör med reklam för att dra in pengar eftersom det är trots allt för att tjäna pengar de flesta har företag men hur var det nu med spelberoendet?
I Expressens korsordsbilaga som vi köpte förra vecka har Svenska Spel en helsida på insidan av omslaget

”Smaker från hela världen”
Bli kund på svenskaspel.se och få en unik kokbok!

Logga in på svenskaspel.se

I några raska steg blir du kund på svenskaspel.se, lägger ut ditt första spel och får en kokbok ur den unika samlingen ”Smaker från hela världen”!

På svenskaspel.se kan du ta del av vår expertpanels skarpa tips och analyser av fotboll, ishockey, innebandy med mera och dessutom spela live på utvalda matcher.

Det är enkelt att börja spela på svenskaspel.se
-Fyll i dina uppgifter
-Sätt in dina pengar på ditt spelkonto
-Klart att börja spela

Sen för att visa hur ansvarstagande och intresserad av folkhälsan man är står det i ena hörnet ”Spela lagom” jag undrar hur mycket det hjälper någon med spelberoende och vilket man egentligen vill skydda med Svenska Spels ensamrätt folkhälsan eller statskassan?

Jag fryser lätt om händerna, använder jag inte vantar ordentligt på vinter får jag snabbt eksem, när det blir lite kallare föreslår inte fingervantar utan det är tumvantar som gäller vilket kan vara svårt att hitta i vuxenstorlek så jag önskade mig sådana i present/julklapp när jag fyllde år fick jag ett par som nog inte var helt genomtänkta det var tumvantar i fleece, nu gillar jag fleece och fleece kan visst värma en riktigt bra, men fleece är inte känt för att vara särskilt vindtätt och fleecehandskar är inte särskilt varma, tumvantar använder i alla fall jag för de är varmar och inte för att jag gillar att bli mer fummelhänt, fleecetumvantar är då ett genomuselt koncept, du får fumligheten utan värmen! Kan ett par vantar bli mycket sämre? jag tror faktiskt inte det.

Jag har ont i axlarna i synnerhet den vänstra är missnöjd med livet, lyckligtvis har jag fått en avancerad platta med fläktar och grejer som man kopplar till en USB-port (den har fyra egna USB-portar) vilket gör att man kan ha datorn i knäet utan att få brännskador på låren och utan att datorn överhettas på grund av man blockerar alla lufthål på undersidan.

Jag hostar fortfarande en hel del, men nu har jag åtminstone tillgång till Cocillana!

One response to “ADHD och spelberoende

  1. Pingback: Självinsjunket gröthål imploderade i intet | ADHD och ADD

Kommentera

