Fars dag igen

Vi tittar på CSI och just nu är det reklamavbrott där det precis visades en påminnelse att det är dags för Fars dag igen i år infaller det den 9 november. Min pappa dog juldagen 2003 och det gör fortfarande ont att tänka på, han var 55 år gammal när han dog, han hade cancer, det började i prostatan och satte senare metastaser bland annat i skelettet. Han magrade av kraftigt på slutet och hade väldiga smärtor. Han dog troligen av en stroke eller två, han dog hemma i mammas armar, jag var där och höll hans hand, men jag kom in efter att han förlorat medvetandet men medan han fortfarande andades så jag tror inte att han var medveten om att jag var där. Jag är glad att jag var där samtidigt är det det svåraste jag någonsin upplevt, hela dagen var fruktansvärd.

Jag ringde min bror som åkt därifrån några timmar tidigare och sa till honom att ”mamma vill att du kommer” för jag kom inte på något annat att säga.

Min andra bror var där men han ville inte komma in, det är svårt att veta hur han uppfattar saker.

Julen kommer nog aldrig bli det samma som innan även om den har blivit uthärdligare med åren.

5 responses to “Fars dag igen

  1. Jag känner så igen mig i det du skriver. Jag förlorade min mamma i cancer 4 juni 2005, och det gör så ont i hjärtat när det är mors dag… för att inte tala om julen. Den blir sig aldrig lik igen! Men jag älskar fortfarande julen, och gör vad jag kan för att hålla den varm och inbjudande för nära och kära – för det gjorde alltid mamma.

  2. vegangeekgirl

    Vi brukar tända gravljus på balkongen vid speciella datum, vi har lyktor som vi har köpr för ändamålet. Jag har dessutom en väldigt fin bild på pappa som mamma har tagit. De första jularna var i det närmaste outhärdliga eftersom hans död var så sammanflätad med julfirandet eftersom han dog på juldagen. Vi har fått strukturera om vårt julfirande för att kunna hantera det.

  3. Jag förstår att det måste ha varit outhärdligt de första jularna… Och då kan det ju vara bra att ändra rutinerna lite kring den helgen.
    Vilken fin tanke med lyktor till balkongen. Jag har bilder på mamma uppe, men inga lyktor eller ljus. Men pappa har ett ljus för mamma som han alltid har tänt när han eller vi sitter vid hans köksbord – vilket är samlingspunkten hos pappa.

  4. vegangeekgirl

    Mamma har också den bilden och hon brukar ha ett ljus vid den. Det sitter även en liten bild på en kylskåpsmagnet.

    Lyktor kan man hitta på COOP om man är intresserad. Jag glömmer hela tiden att du bor i radhus, lyktor på tomten kan också vara väldigt fint, finns sådana man sticker ner i marken men de fungerar ju dåligt i betongen så vi fick satsa på en annan variant.

  5. Pingback: Läkarbesök « Livet som ett äventyr

Kommentera

