Landskrona tänker jag inte flytta till.

Tittar på Tv program från Landskrona om Sverige Demokraterna, det är deprimerande att se framförallt gubbar upprepa samma rasistiska propaganda om och om igen,  men det finns ljuspunkter. Ungdomarna som tar det hela med gott mod, den äldre kvinnan som var inne i en butik ägd av en Sverigedemokrat. Först var intrycket av henne negativt det verkade som hon var inne på hans linje när han stod där och ställde väldigt ledande frågor. Men när han kom med frågan om hon tyckte att det fanns för många invandrare vände det helt. ”Nej jag tycker inte om att man jagar invandrare” man såg hur ansiktet föll på gubben. Han fortsatte försöka att få henne på sin linje men hon föll inte för det, de pratade om arbetskraftsinvandringen på 60-talet och han försökte med ett ”men det var väl bra?” Nej svarade vår nya idol ”vi dränerade dem på kvaliciferad arbetskraft” vi vet inte var hon heter men hon är som sagt vår nya idol.

Jag är lite ur slag idag, jag fryser, har ont i huvudet och känner mig allmänt blä.

Jag borde antagligen äta mer det har gått lite knackigt med ätandet på sistone.

På tal om något helt annat, jag blir så gruvligt arg när okunniga människor  sitter och säger att ADD/ADHD är en bekväm ”ursäkt” och att det är ett sätt att ge ansvarsfrihet åt alla (de klumpar nog in alla NPF i ansvarsfriheten) naturligtvis handlar det inte om det vilket jag antar att de flesta som läser detta redan vet!

Det handlar faktiskt om att kunna ge eleven det stöd och de verktyg de behöver för att lära sig att fungera med sin funktionshinder i stället för att eleven som jag själv och många andra tappa självkänsla och motivation eftersom man känner sig dum och misslyckad när man inte får rätsida på saker som ”alla” andra reder ut till synes utan större ansträngning och man får höra att man själv skulle klara om man bara ”ansträngde” sig.

Det måste också vara en lättnad för föräldrar att veta vad som felas så att man kan tackla de problem som finns istället för att ligga vaken på natten och grubbla på om man kanske har misslyckats som förälder eftersom det inte fungerar för ens älskade unge.

Det handlar ju inte om ansvarsfrihet det handlar om att få förståelse för vilka problem som finns och att barnet/den vuxne inte bara kan ”skärpa” sig utan faktiskt behöver hjälp och stöd för att kunna ta vara på sina resurser och få ett gott liv. Det handlar om att kunna göra något konstruktivt istället för att digna under en skuldbörda för något man inte ens kan hjälpa eller styra själv.

3 responses to “Landskrona tänker jag inte flytta till.

  1. Tanten räddade min dag, satt mest och vart arg och sen kom hon som dagens present när jag minst anade det 😀

    Du är så klok älskade syster, det är ingen ansvarsfrihet med en diagnos av något slag men kan vara ett redskap för att få rätsida på världen omkring sig.

    Du är min idol! 🙂

  2. jag håller helt o hållet med dig. Mycket av våra svårigheter kan vi jobba med för att förenkla tillvaron. Men det är ju en stökig omgivning och oförstående människor som gör att våra svårigheter blir mer framträdande och större. Där behövs omgivningens stöd och anpassningar för att det ska fungera.
    Vissa svårigheter finns där, vare sig vi vill eller inte, men i en anpassad klassrumsmiljö kan en elev med svårigheter fungera optimalt och kunna ta till sig kunskapen på lika villkor.

    Vi har mycket att jobba med där 😉

    sv: nä, jag har släppt ångesten nu, 😉 jag tog bara 3 bloss som dessutom smakade bläärk. Skulle ju bara testa 😉

  3. vegangeekgirl

    @Lotten Javisst var hon underbar!

    @Majsan67 Jag håller med dig om att det fortfarande finns mycket kvar att göra, det svåraste men som skulle betyda massor var om vi kunde få de som hävdar att NPF är en ”bekväm ursäkt” eller liknande att inse att de har fel. Det gör inget om de fortfarande inte förstår sig på det men om de kunde inse att bara för att de inte förstår något betyder det inte nödvändigtvis betyda att det är ”hjärnspöken” som vissa ”älskvärda” personer kallar de (som har alldeles för stor uppmärksamhet i media genom att uttala sig om något de inte begriper IMO)

Kommentera

