Ledsam dag

Idag har är jag ledsen och jag har svåra läckageproblem i ögonområdet, eller med andra det har varit en del gråtande idag, jag är bra på det gråta alltså, stora tårat tillrar nerför mina kinder fastän jag egentligen inte vill. Av olika skäl blev det inget Verksam idag men det blir det troligtvis senare i veckan. Men som sagt jag är ledsen idag, jag känner mig värdelös, inget kan jag och inget kan jag bidra med. Har ingen utbildning som kan ge mig ett jobb och är ingen god student. Regeringens ”arbetslinje” och även en del av socialdemokraternas uttalande gnager på vad som är kvar av mitt lilla självförtroende.

Jag är utled på att vara sjukskriven och leva på småpengarna från Försäkringskassan, men jag är samtidigt livrädd för att inte vara sjukskriven, misslyckas med att få ett jobb och tvingas flytta ifrån mitt hem och mitt sociala sammanhang för det skulle jag inte klara, jag är ganska skygg och skulle snabbt bli väldigt isolerad och rent krasst med mitt förhållande till mat och dåliga kunskaper i och motvilja mot matlagning skulle mitt födointag troligtvis ganska snabbt spåra ur. När Syster sist var på annat håll hade jag en del hjälp att få ihop fullvärdiga måltider och så fort jag skötte det själv blev det så att jag livnärde mig på havreyoghurt, Brago kex och chokladhavremjölk, det tog ganska stor ansträngning att övertyga mig själv att det inte skulle hålla i längden. Nu skulle ju Syster komma hem igen och skulle då undrat vad tusan jag pysslade med. Men vad om jag tvingats flytta till annan ort, vad hade hänt då.

Jag hade tidigare boendestöd men efter förändring av taxorna blev det alltför dyrt, dessutom var jag aldrig helförtjust i ideen jag tyckte att det var jobbigt att släppa in dem i lägenheten och plocka mina grejer, deras skoskydd fick mig att känna att mitt hem var en VC eller tandläkarmottagning, efter alla dessa år jag bott på ställen där jag visserligen ”bott” mensom inte varit *mitt* hem där jag inte haft något inflytande på hur folk kan komma och gå så är det ett väldigt känsligt ämne för mig.

2 responses to “Ledsam dag

  1. Usch för dagar som den du skrivit om… 😦 Jag springer fort i regnet för att slänga till dig en stor bukett röda glada blommor!
    Blommor gör ju inte mycket för självkänslan, men är en varm liten sak ändå.

    Jag känner igen mig i dina tankar kring detta med att vara trött på att vara sjukskriven och ha uselt med pengar (jag har soc men ska över på försäkringskassan kanske – ansökan dröjer sig). Jag är oerhört rädd för att kanske en dag falla ur det nät som nu håller mig (familj, trygga närområden, bra psykiatrisk vård osv). tanke att kunna ha ett jobb, en vardag och flera ansvar än idag känns omöjligt… men en dag hoppas jag att jag har styrkan att ta ett stort kliv framåt, ut på okänd mark.

    Jag förstår att det känns känsligt att ha folk tassandes omkring med påsar på fötterna i ditt eget hem.. känns nog alldeles för mycket som någon form av institution. Jag har fått erbjudande om ”personlig coach” eller vad det nu var.. men vill inte…
    Kram till dig vännen!

  2. vegangeekgirl

    Blommorna kanske inte hjälpte självkänslan eller jo lite det fick mig att le och känna att det finns människor förutom mina närmaste och de som har betalt för att för att göra så som bryr sig och sånt värmer,
    Jag har levt på försäkringskassan sen 1993 först sjukpenning och sen ”långtidssjukskriven” pengar jag har fått tjata mig till att få hjälp ut från sjukskrivningen.
    Jag litar inte psykiatrin de skriver ut tabletter till mig, fler än jag egentligen vill ha men mitt förtroende för dem är i det närmaste noll. Men jag har mitt hem och människor i mitt liv som utgör min vardag det kan jag inte vara utan.
    Var och en måste få ta det i sin takt, men jag orkar inte sitta hemma och deppa över pengarna som inte finns. *kram*

Kommentera

