Fortfarande krasslig

Temperaturen ligger på 38.3 grader vilket är jobbigt för en lågtempare som mig. Jag sitter mest i soffan och känner mig varm och trött, ont i halsen har jag också.
Balder ligger utsträckt i soffan bredvid mig medan Eskarina ligger en bit ifrån och gosar med min fleece jacka. Syster har ont och ligger och vilar.

Jag har en ide om vilken hörna jag skall ta som utmaning, skall bara orka också.

Läser om den oerhört tragiska skolmassakern i Finland det är en splittrad bild som ges, dels en klasskamrat som beskriver honom som ”glad och social” och dels uttalande om att han var en mobbad enstöring, anteckningarna man hittat om att han såg sig som ”en övermänniska ja nästan en Gud” talar sitt tydliga språk om att allt inte såg rätt till.

Inte helt oväntat dyker tragedin upp i flera bloggar och nu skall jag vara sådär religionskritisk igen. Jag vill påpeka att jag hyser inget agg mot kristendomen som sådan, däremot har jag svårt för en del som utövare religionen t ex när man påstår att skolmassakern är ett verk av djävulen och det enda sättet att förhindra att liknande saker händer igen är att alla snabbt accepterar Jesus i sina liv. Är det verkligen god ton att säga till de människor som följer religioner som inte innefattar Jesus att de har fel och måste genast ändra vad det tror? Hur kan man tro att man lockar folk till sin religion när man står och säger att man är en bättre, finare och mer värdefull person för att man har en osynlig låtsaskompis i sin värld.
Jag har försökt tro men det funkar inte för mig och jag vägrar att se mig som en sämre människa för att jag inte tror vad som står i en gammal bok skriven av människor, jag har läst en del i bibeln och den innehåller en hel del både våld och porr.
Jag vill leva ett ”rättfärdigt” liv där jag försöker vara en god, hederlig människa och undvika att skada andra för att det är det rätta att jag göra och gör världen en trevligare plats att leva i, inte för att undvika att hamna i helvetet efteråt, jag tror nämligen inte att det finns varken himmel eller helvete, när vi dör så är det slut!
Om folk mår bättre av att tro på en högre makt får de gärna göra det, men i min värld behövs det mer för att vara en god människa och vi icke-troende kan vara trevliga typer vi också.

Kommentera

