"Helande människor"

Vi tittar på Existens om en kvinna som är BFF med Gud och Jesus och använder denna relation till att ”hela” människor genom att lägga händerna på dem, smörja dem med lite olja och och be. Det är tydligen inte kvinnan som botar dem utan Jesus genom henne…typ. Själv är jag svårt skeptisk mot att det funkar men jag är inte särskilt religiös av mig så det är kanske bara jag som är lite trögfattad.
Det finns en hel del exempel på hur helandet har tagits för långt som denna pojke det finns fler berättelser som man kan googla fram om så önskar och orkar. Kanske man kan börja hela folk i The flying spagetti monsters” namn? Kanske kan hans noodley appendage bota allt.

Jag var ju inte klar helartanten fortsätter tydligen måste alla acceptera Jesus som sin frälsare oavsett om man har en religion som inte innefattar Jesus eller kanske inte har någon religion alls. För Jesus lever och bör följa med när man opererar hon pratar även om att hon visar ödmjukhet och respekt inför alla människor men tydligen betyder religionsfrihet för henne att alla har rätt att tro på Jesus, Halleluja…

2 responses to “"Helande människor"

  1. Hej å hå. Ibland kan man bli så trött.

    Själv har jag sedan många år en trevande vänskap med Jesus. Och det är klart att omsorg, närhet och varma tankar faktiskt påverkar t.ex. hur man mår när man är sjuk. Det kan ju var och en som fått renbäddat, blivit omstoppad och tillstucken lite ”comfort food” intyga. Jag är övertygad att ”mjuka faktorer” spelar in också vid svåra sjukdomar. Men det är ingen automatik – dvs som att gör man rätt – tänker man rätt – tror man rätt då blir man, eller den man vill väl, frisk. Så tror jag INTE att det funkar

    Jag har inte sett programmet – så jag borde kanske inte uttala mig. Men om Jesus är den jag tror att han är, då struntar han fullkommligt om den man ber för ”tror rätt”. Däremot skulle han inte vilja tränga sig på – komma nära mot någons vilja. Så jag tror benhårt på att fråga om lov innan man ber. Vilket alltså inte är detsamma som att mottagaren måste ändra sin tro. Bara tillåta att jag utövar min. För ”en liten stund med Jesus” (som di gamle säger) är något som – enligt min erfarenhet – kan göra ett tungt huvud/hjärta något lättare – eller när det inte är möjligt iaf vara med att bära tyngden….

  2. Det framgick kanske inte riktigt av mitt inlägg jag har förmågan att tänka ut massor med mer eller intressanta saker att skriva och sen när jag väl får det på pränt glömmer jag viktiga detaljer och utelämnar saker. Jag tror visst att man mår lite bättre av få renbäddat, blivit omstoppad och de andra sakerna du nämner. Jag tror du har rätt om Jesus (om han finns vilket jag tvivlar på men det spelar ingen roll i sammanhanget) inte bryr sig om den man ber för ”tror rätt” men i programmet antydde hon att kunde säga till en Buddhist t ex att hon/han behöver acceptera Jesus som sin frälsare. Jag vill ha sagt Jag har inget emot att folk tror på Jesus men får inte in det i texten så jag bara petar in det för att undgå missförstånd. Jag har läst om del sorgeliga fall där barn har dött eftersom deras föräldrar föredragit förbön framför vård. Så människor som lägger handen på en cancerpatient t ex och hävdar att de kan ”bota” densamma gör mig lite ängslig.

Kommentera

